Action
Action
Forrás: Írta: Fotó: Fordította: Lektorálta: |
Gleitschirm 1997/11-12. 16.o. Martin Scheel Roland Schürch Szabóné Koleszár Edina Szabó Péter |
|
A fordítás közzétételéhez a Gleitschirm Magazin főszerkesztője írásban hozzájárult.
(Thermik Verlag, Stelzhamerstraße 18. A-4600 Wels;
tel: ++43 (0) 7242/45224-0; fax: ++43 (0) 7242/45224-22,
( http://www.gleitschirm-magazin.com/ )
További sokszorosítás csak a szerkesztőség, és a fordító írásos beleegyezésével jogszerű!
Michael Hartmann és Martin Scheel tesztpilóták ezúttal nem tesztrepülés céljából startoltak el Walensee-ben, hanem azért, hogy kamerájukkal rögzítsék a különleges repülési helyzeteket. Nem a szokásos, hosszú lencsét használták, hanem egészen rövidet, széles látószögűt, halszemoptikásat...
Megjegyzés: Az alábbi manőverek különleges repülési helyzetek. Ezeket csak víz fölött, megfelelő felszereléssel (mentőmellény, csónak, télen és tavasszal vízálló ruha) és szakszerű irányítás alatt (biztonsági tréningen) szabad gyakorolni.
Fullstall
Az alábbi három képen a kupola hátrabillenésének pillanata látható. Az ernyő összeomlik, a pilóta hanyatt esik. Annak, aki először végzi ezt a manővert, a lélegzete elakad, a szívverése eláll ilyenkor. A kezeket lenn kell tartani. Ha a fékeket ebben a pillanatban fölengednénk, az ernyő az ingahatás miatt begyorsulna, és megállíthatatlanul előrelőne.
Ahhoz, hogy 17 mm-es látószögben fotózhasson, Michaelnek szorosan Martin mellett kellett repülnie.
Féloldalas csukás
65%-os féloldalas csukás. Termikben ez már durva helyzetnek számít, még gyakorlott pilótáknál is. Itt, nyugodt levegőben a kupola szabályosan reagált.
Féloldalas csukás ellenfékezés nélkül
Ha a féloldalas csukásban az "A"-zsinórokat folyamatosan lenn tartjuk (vagy ha pl. a kupola a termikből kirepülés miatti kis belső nyomás miatt nem tud kinyílni a féloldalas csukódásból) erős spirál indul, és a pilóta szinte vízszintesen pörög. Két fordulat után érdemes kiengedni (az AFNOR tesztnorma szerint).
Negatív spirál
Negatív spirálban az egyik szárnyvég előre, a másik hátrafelé repül. Általában ehhez még kontrollálatlan aszimmetrikus fordulatok is jönnek. Az, hogy mikor kell fölengedni, nekem ezer negatív után sem tökéletesen egyértelmű.
- 5830 reads