Siklóernyőzés ismertető

 

 

 

 

A siklóernyőzés

A siklóernyőzés a legfiatalabb repülősport hazánkban. Ez nem ejtőernyős ugrás, bár még mindig sokan összetévesztik a két sportot. Az ejtőernyőzésben a zuhanás a lényeg, és az ejtőernyő csak egy fékező eszköz. Ellenben a siklóernyős a földön nyitja ki az ernyőjét, és nyitott szárnnyal száll fel, akár egy repülőgép. A siklóernyő kinézetre és működési elvében hasonlít ugyan a légcellás (paplan) ejtőernyőre, de mégsem az.

 01.jpg 02.jpg

                                           ejtőernyő                                                           siklóernyő

A siklóernyős az ernyőjével repül, és időtartam- vagy távrepülést is végezhet. A siklóernyős pilóta, hasonlóan egy vitorlázórepülőhöz, vagy motor nélküli sárkányrepülőhöz, a levegő feláramlásait kihasználva tud hosszabb időn keresztül (akár 5-6 órát, vagy még ennél is hosszabb időt) a levegőben maradni, és ez alatt akár több száz kilométert megtenni. Mindez üzemanyag és motorzaj nélkül, csendesen suhanva. A siklóernyős (hasonlóan a gyalogsárkányhoz) lábon történő nekifutással indul egy hegyről, vagy síkvidéken csörlő segítségével, és a repülés végén lábra is száll le.

03.jpg

A siklóernyő a legegyszerűbb légijármű, kezelése a legrövidebb idő alatt megtanulható. A mély súlypontja miatt igen stabil, és kicsi a repülési sebessége. Könnyen kezelhető, az irányítása mindössze két kormányzsinórral történik. A teljes felszerelés súlya 20 kg körüli és egy hátizsákban elfér az egész.

05.jpg 06.jpg

Ne feledjük el azonban, hogy a siklóernyő légijármű, és hasonlóan a gépkocsihoz, vonatkoznak rá közlekedési, üzembentartási és egyéb szabályok, és a levegőben bonyolult helyzetek is adódhatnak. Mivel a légijárművünk nagyon könnyű és lassú, alaposan ismernünk kell a közeget, amiben repülünk, hogy ne kerüljünk kedvezőtlen körülmények közé. Tehát, a pilótává válás folyamata nem merülhet ki a felszállás megtanulásában. Ezért, a sport egyszerűsége ellenére a repülés megtanulását ajánlott (és jogilag kötelező is) szakértők irányításával (a Magyar Repülő Szövetség oktatója által vezetett tanfolyamon) végezni, mert a szakszerűtlen repülés komoly sérüléseket vagy halált okozhat.

 

Ismertető a Felhőút Sportrepülő Egyesület alapfokú tanfolyamairól

Klubunkban siklóernyős oktatói képesítéssel rendelkező, több évtizedes tapasztalattal rendelkező oktató irányításával tanulhatod meg nyugodtan élvezni a repülés szépségét. Az oktatást a Légügyi Hatóság által jóváhagyott kiképzési tematika alapján végezzük. Az oktatás idejére minden speciális felszerelést biztosítunk.

Az alapfokú oktatás négy fő részből áll, mint: elméleti ismeretek (kb. 20-22 óra oktatás + othoni egyéni felkészülés, majd írásbeli vizsga); kisdombos gyakorlati képzés (kb. 30 felszállás, majd gyakorlati vizsga); hegyi magasstartos oktatás (minimum 1 óra repült idő), csörlős kiképzés (minimum 10 felszállás), az egész összesen: minimum 10 magasstartos felszállás, és minimum 2 óra repült idő).


Az elméleti oktatás tárgyai: a siklóernyőzés története, felszerelés-ismeret, meteorológia, műszerismeret, navigáció, aerodinamika, repüléstechnika, csörlési ismeretek, repülési szabályok, egészségügyi ismeretek, repüléspszichológia, verseny- és sportszabályok, műszaki ismeretek, biztonságtechnika.
Az alaptanfolyam sikeres elvégzése után "A" jogosítást kapsz, ami korlátozott körülmények között, felügyelettel végzett repülésekre jogosít. A képzés alapos, kis csoportos, és rugalmas.

07.jpg 08.jpg 09.jpg

Az "A" vizsga megszerzése után érdemes saját felszerelést beszerezni, majd további tanulással és gyakorlással, újabb elméleti és gyakorlati vizsgával, valamint minimálisan 10 óra repülési gyakorlat után szerezhető meg a Pilóta jogosítás, amely már önálló repülésre jogosít. Klubunkban oktatók irányításával lehetőséged van az ismereteid távrepülői, versenyzői szintre emelésére; segítünk beszerezni a saját felszerelésedet és biztosítjuk az üzembentartás jogi feltételeit is.

A tanfolyam utáni alapfelszerelés beszerzése egyszeri komolyabb (minimum kb. 200 ezer. Ft) befektetést igényel, az üzemeltetés már viszonylag olcsó. Általában a hétvégeken járunk repülni, a hegyekbe, (a Mátrába, Gyöngyösre, Egerbe stb.), illetve csörlős repülési üzemeket szervezünk. Az érdeklődőket szívesen várjuk a repülések megtekintésére vagy kipróbálásra (páros repülésben) is.

Tanfolyamra jelentkezés feltételei: minimum 15 éves kor (de 18 éves kor alatt írásbeli szülői beleegyezés szükséges), egészségügyi alkalmasság; 45 és 100 kg közötti testsúly; rendszeres gödöllői vagy környékbeli tartózkodás; legalább átlagos kisportoltság és fizikai teljesítőképesség.

A jelentkező számítson arra, hogy a repülés veszélyessé válhat, mivel könnyen rászokhat, és átformálja az életét. A repülés életforma! Sportunknak igen nagy a szabadidő igénye, erősen függ az időjárástól, anyagi terhekkel (mint általában a technikai sportok) és némi fizikai igénybevétellel jár. Noha a siklóernyőzés statisztikailag az egyik legbiztonságosabb repülősport, a sport jellegéből adódó veszélyeket rejti magában.

Újabban igen terjed hazánkban is a segédmotoros siklóernyő, más néven a hátimotoros- vagy motorosernyő. Klubtagjainknak a siklóernyős "A" vizsga megszerzése után van lehetőségük a motorosernyős átképzés elvégzésére.

További információk, repülések megtekintésére egyeztetés, jelentkezés: 20-3-466-004

Ismertetők a segédmotoros repülésről itt.

Clicky Web Analytics