PPG kötelék alapismeretek

PPG

KÖTELÉK

alapismeretek

Szabó Péter

2017.06.

 

PPG kötelékrepülés alatt azt értem, hogy legalább 2 pilóta, előre megbeszélt módon, azonos tervvel, egy időben, együtt repül meg egy útvonalat.

Nagykötelék, ha legalább 4 vagy annál több pilóta repül együtt.

A kötelékrepülés alkalmazkodást követel meg a pilótáktól. Egy szép nagy kötelékrepülés nagy élmény, mind a résztvevőknek, mind a földi nézőknek, de csak akkor vállalkozzál ilyenre, ha alá tudod rendelni az egyéni érdekeidet a csapat érdekeinek, erre a repülésre. Mivel sokan lehetünk a légtérben, eltérő tapasztalattal, eltérő ernyőkkel, nagy fegyelmet és odafigyelést kíván a biztonság megőrzése.

A kötelékrepülésnek is meg vannak a tudnivalói, a trükkjei. Ezeket próbálom meg most összefoglalni számotokra.

 

Tervezés:

A kötelékrepülést mindenképpen megbeszélésnek, egyeztetésnek kell megelőznie, hogy mindenki ismerje a tervet, az útvonalat, a tervezett repülési időt, a résztvevőket, a veszélyeket, stb.

Abból indulok ki, hogy alapvetően nincs rádiókapcsolat a kötelék minden tagja között, ezért csak előzetes megbeszélés és a minimális menet közbeni kommunikáció révén lehet kapcsolatot tartani. "Ki kellene találnunk" a másik gondolatait, a terveit, vagyis ismernünk kell a szándékait. Ezért kell előre megbeszélni a tervet, amitől hirtelen jött ötletek miatt eltérni nem szabad.

Ha több ember csinál valamit együtt, fontos, hogy megbeszéljünk időpontokat, és ahhoz tartsuk is magunkat, mert az nagyon kellemetlen lehet, ha egy-két emberre kell várnia a sokaknak (jelen esetben erre nincs is lehetőség). A kötelék szervezése során a szervezőnek meg kell határoznia a megjelenési időpontot, az eligazítás időpontját, a felszállás megkezdési idejét és az indulási időpontot is.

Az időben elnyúló felszállásra és a gyülekezésre (a levegőben, a gyülekezési ponton) megfelelő ráhagyással kell időt tervezni, a résztvevők létszáma, gyakorlata és az időjárási viszonyok függvényében.

A kötelékrepülésben csak az vehet részt, aki részt vett a közös megbeszélésen, tehát ismeri a teljes tervet!

A tervezett időkhöz tartani kell magunkat, az előre betervezetten túli csúszás nem megengedett. Aki lemarad (a megérkezéssel, a starttal, stb.), azt el kell hagyni, a többség érdekében (pl. ha sokáig várunk valakire, hogy az 5.-6. kísérletre el tudjon startolni, az a levegőben várakozóknál már üzemanyag problémákat okzohat).

Ha gyors és lassú ernyők is vannak a kötelékben, ezeket megfelelően elkülönítve kell kezelni.

 

Felszállás:

A felszállást meg kell szervezni a rendelkezésre álló terület és a pillanatnyi időjárási viszonyok alapján.

A pilóták Időben érkezzenek meg a helyszínre és készítsék elő a felszerelésüket a felszálláshoz. A nagy létszám miatt nem lehet várni senkire sem. A legjobb, ha a felszállások megkezdésekor már minden résztvevő ki van terítve és a felszálláshoz készen áll.

Jó, ha van startsegítő, a hibás startok mielőbbi újbóli starthoz segítése érdekében.

Sok pilóta, vagy párhuzamos felszállások esetén jó, ha van start marsall.

A felszállási sorrend meghatározásánál figyelembe kell venni a pilóták gyakorlatát, a fogyasztásokat, stb.

Felszállás után a megbeszélt kirepülési útvonalon kell a gyülekezési légtérbe repülni.

 

Gyülekezés:

A felszállt pilóták a kijelölt gyülekezési légtérben gyülekeznek, meghatározott irányú körözéssel.

A kötelékvezető légijármű jellemzően nem a gyülekező helyen várakozik, hanem a starthely felett figyeli a felszállásokat. A felszállások befejezése után a kötelékvezető is csatlakozik a gyülekező helyen várakozó ernyőkhöz és elindul az útvonalon. Erre a jelzésre, a gyülekező helyről a kötelékvezető légijárművet követve indul meg a kötelék az útvonalra. A kötelékvezető légijárművet érdemes megjelölni valamivel (szalag, zászló), hogy könnyebben látható legyen a többiek részére.

 

Útvonalon:

Az útvonalrepülés közben az egyes légijárművek lehetőleg azonos térbeli pozícióban helyezkedjenek el a kötelékben. Feleslegesen nem szabad változtatgatni a pozíciót.

Az útvonalat alapvetően a kijelölt kötelékparancsnok határozza meg, a többieknek követniük kell őt. A vezető légijárművet nem illik megelőzni, mert ez megtévesztheti a kötelék többi légijárművet.

A sebességeket egymáshoz kell igazítani. Alapvetően lassan szoktunk repülni, mert a gyorsak visszakörözéssel tudják tartani a tempót.

Nem szabad a köteléktől túlzottan eltávolodni. Az a legjobb, ha a kötelék, egységes tömböt alkot a légtérben. Az optimális távolság maximum 50-100m az egyes légijárművek között.

Ennek több oka is van. Először is, ha közelebb vagyunk, akkor egy objektumot képezünk, egy akadályt jelentünk a többi repülőnek, jobban észrevesznek, könnyebben elkerülnek, mintha több km-es távolságokra itt is egy, ott is egy, meg még amott is egy harmadik. Jobban látjuk egymást, jobban tudjuk a sebességünket, irányunkat összehangolni. Jobban tudunk kommunikálni, figyelni egymásra.

A lassabb ernyővel repülők a boly közepén és az útvonal belső ívein repüljenek, a gyorsak a boly külső szélén, és időnként körözzenek hátra, hogy tartani tudják a tempót.

 

Biztonság:

Felszálláskor tarts megfelelő távolságot az előtted induló után.

Tartsd be a megbeszélt kirepülési és körözési irányt.

Ismerd és tartsd be a kitérési szabályokat.

Mindig kiszámíthatóan, lassan változtass irányt.

Ne közelíts meg másik pilótát túlzottan.

Ne repülj túl közel más mögött.

Ne változtatgasd a köteléken belüli helyed, magasságod.

Mindig tudd, hogy kik és hol vannak körülötted.

Ne közelíts meg másik légijárművet a holtterében.

A sebességedet hangold hozzá a kötelékhez.

Nagyobb kötelék esetén érdemes figyelő párokat kialakítani. A párok mindig tartsák egymást szem előtt, ha a másik kényszer leszáll az útvonalon, akkor párja menjen oda hozzá, győződjön meg arról, hogy a bajbajutott biztonságban leszállt, és jegyezze meg a leszállás helyét (GPS), hogy meg lehessen majd találni őt.

Jellemzően a kötelék nem áll meg egy kényszerelszállás miatt, segíteni úgysem sokat tudunk.

Tartsd be a megbeszélt magassági minimumot és maximumot.

Ne egyénieskedj, próbáld a kötelék kialakítását és kinézetét javítani.

 

Leszállás:

A repülőtérre visszatérés után általában egy-két alacsony áthúzást csinál a kötelék a repülőtér felett (az előre megbeszéltek szerint) széllel szemben.

Az áthúzások után oszlik a kötelék, de a repülőtér feletti körözési irányt tartani kell.

Ne egyszerre akarjon mindenki leszállni, mindig figyeld a forgalmat és sorolj be.

Ne menj be leszálló terület fölé figurázni.

Hosszan helyezkedj be leszálláshoz, ne vágj be mások elé.

Leszállás után minél hamarabb hagyd el a leszálló területet.

Clicky Web Analytics