A DHV mentőernyő-választással kapcsolatos ajánlásai

A DHV mentőernyő-választással kapcsolatos ajánlásai

Forrás:

Német Függővitorlázó Szövetség (DHV) honlapja: http://www.dhv.de/

Link:

http://www.dhv.de/typo/Empfehlungen_Rettung.2566.0.html

http://www.dhv.de/typo/fileadmin/user_upload/
monatsorder/2004-06/Ausbildunk/Tabelle_RG_Renate.pdf

Fordította:

Szabóné Koleszár Edina

Lektorálta:

Szabó Péter

A fordítás közzétételéhez írásos engedélyt kaptunk a Német Függővitorlázó Szövetségtől (DHV)
http://www.dhv.de/
További sokszorosítás a DHV és a fordító írásos beleegyezésével jogszerű!

A 127-es DHV infoban nyilvánosságra hozott, 2003. évi siklóernyős baleseti statisztikában a mentőernyővel történő földetéréskor bekövetkező sérülések okairól volt szó. Kiderült, hogy a mentőernyők túl nagy terhelése nagyon durva földetéréshez, és olykor igen súlyos sérülésekhez vezetett.
Felmerült az igény arra, hogy az összes DHV alkalmas mentőernyő súlyhatárai egy helyen összehasonlíthatóvá váljanak. Az alábbi táblázatban ezek a súlyhatárok szerepelnek.

A ?Felső súlyhatár" oszlopban a DHV alkalmassági vizsgálat alapján maximálisan megengedett terhelhetőségek szerepelnek. Ezek vagy a terhelési próbákhoz megadott1 felső súlyhatárt jelentik, vagy a 6,8 m/s-os merülést produkáló terheléseket, feltéve, hogy az utóbbi érték alacsonyabb, mint a maximális teherbírás a szakítási próbák során.
A ?6,8 m/s merüléssel járó terhelés" oszlopban az a terhelés szerepel, amelynél a mentőernyő a tesztautós mérések során a 6,8 m/s-os, vagyis a megengedhető legnagyobb merülést produkálta.

Annak érdekében, hogy csökkenhessen a mentőernyővel történő földetérések során a nagy merülősebesség miatt bekövetkező sérülések kockázata, a DHV a következő ajánlást teszi:

A pilóta startsúlyának a 6,8 m/s merüléshez tartozó terhelésnél
25%-kal alacsonyabbnak kellene lennie.

Kiszámítása:

(6,8 m/s -hoz tartozó terhelés) x 0,75 = ajánlott terhelés

A merülősebesség így 4,5 és 5,5 m/s közé szorítható anélkül, hogy a mentőernyő nyílási folyamatát negatívan befolyásolnánk.

1997. előtt egyes gyártók olyan maximális terhelési adatokat adtak meg, melyek a 6,8 m/s merülősebességnél nagyobb merülést jelentettek. Ezeket az értékeket a táblázatban * -gal jelöltük meg, és zárójelbe tettük.
1997-ben változtak a gyártásra vonatkozó előírások, és elő lett írva, hogy a maximális súly nem lehet nagyobb, mint amekkora a 6,8 m/s -os merülést eredményezné.

Irányítható, rogalló típusú mentőernyőknél a süllyedési sebesség értékeket nem a tesztautó segítségével mérték, hanem egy DHV tesztpilóta tesztrepülésének mérései alapján. A táblázatban a tesztrepülések során mért maximális merülések szerepelnek. Ezeket az értékeket ** jelzi.

Típus

Gyártó

DHV engedély száma

Felső súlyhatár

6,8 m/s merüléssel járó terhelés

Airea Smile 32

SynAIRgy

DHV GS-02-02-0072-97

100

127

Airea Smile 36

SynAIRgy

DHV GS-02-02-0070-97

120

154

Airea Smile Bi

SynAIRgy

DHV GS-02-02-0071-97

200

284

airtime easy 100

airtime skysports

DHV GS-02-02-0013-04

100

103

airtime easy 140

airtime skysports

DHV GS-02-02-0115-04

140

141

airtime easy 160

airtime skysports

DHV GS-02-02-0111-04

160

169

airtime easy 200

airtime skysports

DHV GS-02-02-0114-04

200

218

airtime easy 80

airtime skysports

DHV GS-02-02-0112-04

84

84

Amigo P 1

Fly For Fun

DHV GS-02-02-0014-90

100

118

Annular 20

Fly market

DHV GS-02-02-0065-95

100

127

Annular 22

Fly market

DHV GS-02-02-0063-95

120

154

Annular 24

Fly market

DHV GS-02-02-0078-98

160

176

Annular 36

Fly market

DHV GS-02-02-0080-00

250

258

Annular Tandem

Fly market

DHV GS-02-02-0060-95

200

284

AR 20

Blue Sky

DHV GS-02-02-0108-04

100

103

Ava-Sport AR 18

AVA Sport

DHV GS-02-02-0096-03

84

84

Ava-Sport AR 22

AVA Sport

DHV GS-02-02-0097-03

140

141

Ava-Sport AR 26

AVA Sport

DHV GS-02-02-0094-03

160

169

Ava-Sport AR 30

AVA Sport

DHV GS-02-02-0096-03

200

218

B-Safe 120

Pro-Design

DHV GS-02-02-0079-98

100

112

B-Safe 120 L

Pro-Design

DHV GS-02-02-0110-04

120

134

Blue Way XL

Sky Paragliders

DHV GS-02-02-0091-00

101

101

Champ 39 GS

Vonblon

DHV GS-02-02-0068-97

125

130

Champion 235

Vonblon

DHV GS-02-02-0041-93

125

128

Champion 29

Vonblon

DHV GS-02-02-0018-91

82 (*100)

82

Champion 34

Vonblon

DHV GS-02-02-0031-92

100

102

Charly CLOU 120

Charly Produkte

DHV GS-02-02-0082-01

120

123

Clou 2 SAS

Charly Produkte

DHV GS-02-02-0077-97

140

140

Columbus Annular 20

Fly market

DHV GS-02-02-0062-95

100

103

Columbus Annular 22

Fly market

DHV GS-02-02-0064-95

100

116

Columbus RDP 14 FM

Fly market

DHV GS-02-02-0036-92

91 (*100)

91

Columbus RDP 16 FM

Fly market

DHV GS-02-02-0037-92

100

100

Columbus RDP 18 FM

Fly market

DHV GS-02-02-0038-92

100

106

Combat

Charly Produkte

DHV GS-02-02-0061-95

125

141

Duo

Charly Produkte

DHV GS-02-02-0024-92

160

170

Duo 200

Charly Produkte

DHV GS-02-02-0052-95

198 (*200)

198

Esprit Light

Turnpoint

DHV GS-02-02-0001-88

84 (*100)

84

Esprit Light II

Turnpoint

DHV GS-02-02-0042-93

99 (*100)

99

Esprit Light III

Turnpoint

DHV GS-02-02-0043-93

100

110

GSR 1

Ssk GmbH

DHV GS-02-02-0019-92

100

109

High Definition 24

Flight Design

DHV GS-02-02-0053-95

88 (*100)

88

High Definition 32

Flight Design

DHV GS-02-02-0054-95

111 (*125)

111

HRS 10 C

Stöllinger

DHV GS-02-02-0010-90

94 (*125)

94

HRS 5 C

Stöllinger

DHV GS-02-02-0009-90

83 (*100)

83

INCASE L-130

Turnpoint

DHV GS-02-02-0095-03

121

121

Jespo

Edel Korea

DHV GS-02-02-0056-95

109 (*128)

109

JET

Fly & more

DHV GS-02-02-0106-03

100

107

Joker L

Fly market

DHV GS-02-02-0084-02

119

119

Joker M

Fly market

DHV GS-02-02-0083-02

100

100

Lifesaver PG 1

Airwave

DHV GS-02-02-0085-02

100

100

Limit L

Fly & more

DHV GS-02-02-0105-03

120

134

Limit M

Fly & more

DHV GS-02-02-0104-03

100

134

Magnum

Edel Korea

DHV GS-02-02-0069-97

183 (*200)

183

Mayday Plus

Flight Design

DHV GS-02-02-0004-88

100

106

Minitex 110

Sigma

DHV GS-02-02-0008-89

100

106

Minitex 150

Sigma

DHV GS-02-02-0039-92

120

122

Minitex 200

Sigma

DHV GS-02-02-0034-91

159 (*160)

159

Olympia 34

air base

DHV GS-02-02-0040-93

100

129

Oscar 16 FM

Fly market

DHV GS-02-02-0016-91

87 (*100)

87

Oskar 18 FM

Fly market

DHV GS-02-02-0017-91

100

111

Papillon XL Tandem

Vonblon

DHV GS-02-02-0107-04

180

**4,5m/s 194kg-nál

Paratech PS1 L

PARATECH AG

DHV GS-02-02-0058-95

100

124

Paratech PS1 XL

PARATECH AG

DHV GS-02-02-0059-95

130

171

Piccolo

Fly market

DHV GS-02-02-0120-04

89

89

Plus 35

Junkers Profly

DHV GS-02-02-0057-95

100

129

Profile 20

UP Europe

DHV GS-02-02-004694

100

124

Profile 20 R

UP Europe

DHV GS-02-02-0049-94

100

124

Profile 22

UP Europe

DHV GS-02-02-0047-94

120

143

Profile 22 R

UP Europe

DHV GS-02-02-0050-94

120

143

Profile Bi

UP Europe

DHV GS-02-02-0048-94

200

258

R 1

Firebird

DHV GS-02-02-0020-92

93 (*100)

93

R 2

Firebird

DHV GS-02-02-0013-90

107 (*125)

 

Revolution 1

Charly Produkte

DHV GS-02-02-0027-92

93 (*100)

93

Revolution 2

Charly Produkte

DHV GS-02-02-0028-92

106 (*120)

106

RS 2

Firebird

DHV GS-02-02-0032-91

114 (*120)

114

RS 30

Airwave Villinger

DHV GS-02-02-0023-92

100

126

RS 34

Airwave Villinger

DHV GS-02-02-0022-92

100

143

RS 7

Firebird

DHV GS-02-02-0086-02

114

114

Safety Sys.260 Paragl.

Airwave Gliders Ltd

DHV GS-02-02-0033-92

100

106

SC 118 M

Charly Produkte

DHV GS-02-02-0051-95

118 (*120)

118

SC 120 Help

Pro-Design

DHV GS-02-02-0015-91

100

112

SC 90 Help

Pro-Design

DHV GS-02-02-0011-90

92 (*100)

92

Second Chance 118

Charly Produkte

DHV GS-02-02-0012-90

100

118

Second Chance 86

Charly Produkte

DHV GS-02-02-0003-88

86 (*100)

86

Second Chance 94

Charly Produkte

DHV GS-02-02-0002-88

94 (*100)

94

Seven Up M

Fly market

DHV GS-02-02-0119-04

100

122

SKY DRIVE

SKY PARAGLIDERS

DHV GS-02-02-0109-04

100

110

Sprint

Charly Produkte

DHV GS-02-02-0005-89

80 (*100)

80

Sup Air Bi

Aerosport International

DHV GS-02-02-0074-97

200

258

Sup Air L

Aerosport International

DHV GS-02-02-0076-97

120

143

Sup Air M

Aerosport International

DHV GS-02-02-0075-97

100

105

Survive 18 GS

Skyline Flight Gear

DHV GS-02-02-0090-03

84

84

Survive 20 GS

Skyline Flight Gear

DHV GS-02-02-0098-03

100

103

Survive 22 GS

Skyline Flight Gear

DHV GS-02-02-0087-02

140

143

Survive 26 GS

Skyline Flight Gear

DHV GS-02-02-0091-03

160

169

Survive 30 GS

Skyline Flight Gear

DHV GS-02-02-0092-03

200

246

Survive GS

Skyline Flight Gear

DHV GS-02-02-0035-92

100

132

Survive GS SDS

Skyline Flight Gear

DHV GS-02-02-0099-03

125

129

Tranquillizer 22/XL

High Adventure AG

DHV GS-02-02-0116-04

140

141

Tranquillizer 26/XXL

High Adventure AG

DHV GS-02-02-0117-04

160

169

Tranquillizer 30/Bi

High Adventure AG

DHV GS-02-02-0118-04

200

218

Triplex

Edel Korea

DHV GS-02-02-0067-96

108 (*120)

108

Viva III

Edel Korea

DHV GS-02-02-0055-95

183 (*200)

183

Vonblon Papillon

Vonblon

DHV GS-02-02-0073-97

140

**4,5m/s 140kg-nál

BLITZ

wings of change

DHV GS-02-02-0088-03

120

136

BLITZ L

wings of change

DHV GS-02-02-0103-03

120

134

BLITZ M

wings of change

DHV GS-02-02-0102-03

110

134

BOOM

wings of change

DHV GS-02-02-0089-03

100

107

BOOM L

wings of change

DHV GS-02-02-0101-03

100

107

BOOM M

wings of change

DHV GS-02-02-0100-03

90

96

XS 360 Help

Pro-Design

DHV GS-02-02-0045-94

93 (*100)

93

XS 400 Help

Pro-Design

DHV GS-02-02-0066-96

119 (*120)

119

Z 2

Charly Produkte

DHV GS-02-02-0044-93

106 (*120)

106

 

A témához tartozik még...

A témához hozzátartozik még az a pár kérdés és válasz, ami a DHV fórum ?Sicherheit" topicjában jelent meg a fenti cikkre reagálva.
Ilyen kiegészítő kérdések merültek fel: (a kérdések nem szó szerinti fordításban)


*Kérdés: Cseréljük le a meglévő - a DHV ajánlása alapján túl kicsi - mentőernyőt, vagy repüljünk két mentőernyővel?
*Karl Slezak: A súlyerő egyensúlyt tart az eredő légerővel (felhajtóerő + ellenállás). Mentőernyővel való merülés közben az eredő légerő lényegében a légellenállásból áll (kivéve pl. Papillon és társai, mert ezek aerodinamikai úton működnek). Ereszkedés közben a főernyő egy plusz ellenállást jelent, csak nem lehet kiszámolni, éppen mekkorát. Részben ez az ellenállás is a súlyerővel ellentétes irányban hat, vagyis csökkenti a merülősebességet. A DHV süllyedési sebesség tesztjeiben csak a mentőernyőt teszteljük, a főernyő hatását nem. A gyakorlatban a főernyő légellenállásával is számolnunk kell, és a súlyával is. A fenti cikkben beszéltünk a startsúlyról; ez alatt a pilóta + felszerelés + főernyő súlyát szokás érteni. Viszont a mentőernyővel való ereszkedés közben a főernyő ellenállása valószínűleg nagyobb mértékben csökkenti a süllyedési sebességet, mint amennyivel növeli a súlya miatt. Magyarán: ne vegyük figyelembe a startsúly számításánál a főernyő súlyát, csak a pilóta és a felszerelése súlyát.

*Kérdés: A nagyobb méretű mentőernyőnek tényleg csak előnyei vannak? Nem veszítünk a méret miatt értékes másodperceket a nyílásnál?
*Karl Slezak: Természetesen a nagyobb mentőernyők valamivel lassabban nyílhatnak, mint a kicsik. De: a korszerű nyílás-segítők ezt nagyon hatásosan kompenzálják. Inkább olyan helyzetekben lehet jelentősége, ahol a zuhanás sebessége viszonylag kicsi, vagy amikor a belső konténert nem tudjuk elég erősen eldobni. Egy régebbi konstrukciójú belső konténer ilyenkor csak akkor nyílik, vagyis a zsinórok akkor feszülnek meg, és nyitják a konténert, ha a konténer nagyobb sebességgel lendül, mint a zuhanásunk sebessége. A nyílás-segítők zsebecskéi viszont úgy vannak kialakítva, hogy légellenállásuk ?lehúzza" a konténert a mentőernyőről.

*Kérdés: Mennyire merülünk, ha a mentőernyő és a főernyő V-be állnak?
*Karl Slezak: V-állásnál a mentőernyő vetületi felülete lényegesen kisebb, mint ha alulról kapná a megfúvást, ezért jobban merül. Kis felületű mentőernyőnél ez még inkább így van. Ez egy újabb érv a nagyobb mentőernyő mellett. Hogy pontosan mennyivel nő a merülés, nem tudjuk kiszámítani. Fontos viszont, hogy a mentőernyő ne legyen annyira nagy, hogy ne tudjuk lendületesen eldobni. Az ugyanis nagyon fontos a nyílási sebesség szempontjából. 2

 

1  A gyártó által megadott felső súlyhatár, amivel a terhelési tesztet elvégezték. (a lektor megjegyzése)

2  Nem merültek föl a földetérés szempontjából fontos kérdések, pl. terepviszonyok és a földetérési technika fontossága, a szél hatása, tengerszint feletti magasság stb. Ezekre honlapunk egyéb mentőernyős cikkeiben lehet választ találni. (a fordító megjegyzése)

Clicky Web Analytics