Csörlős leoldó Y használati utasítás

 

Csörlős leoldó Y
használati utasítás

Írta:

Fotó:

Szabó Péter (2004.)

Szabó Péter

Az alábbi használati utasítás a siklóernyős csörléshez való, kétszeres áttételű, zsinórhurkos, Szabó Péter-féle leoldó Y használatára vonatkozik

1. Figyelmeztetések

A leoldó Y kísérleti szerkezet, azt mindenki saját felelősségére használhatja.

A leoldó Y nem megfelelő működése, vagy helytelen használata a pilóta sérülését vagy halálát okozhatja.

A használati javaslattól való mindenféle eltérés működési zavarokat okozhat.

Csörlés esetén (is) mindig legyen a pilótánál zsinórvágó kés.

2. A kioldó részei

1. hosszú záróhurok
2. rövid záróhurok
3. központi csomó
4. rögzítőhurok
5. szűkítőgumik
6. két csatlakozóág
7. két csatlakozószem
8. kioldótüske
9. biztosítógumi
10. kioldózsinór
11. kioldófogantyú
12. tartalék biztosítógumik

 

3. Csatlakoztatás

A leoldó csatlakozószemeit kizárólag a siklóernyő két tartókarabinerébe szabad csatlakoztatni, még abban az esetben is, ha erre a célra a beülőn külön csatlakoztatási hely van kialakítva.

A leoldó zsinórhurkos végén a hosszú záróhurkot a csörlőkötél végén levő fém karikán alulról felfelé kell átbújtatni.

A rövid záróhurkot a (csörlőkötél karikán már átvezetett) hosszú záróhurok fején kell átvezetni, szintén alulról felfelé.

A (hosszú záróhurkon már átbújtatott) rövid záróhurkot keresztül kell bújtatni a gumival leszűkített rögzítőhurok fején alulról felfelé, majd az átbújtatás után a kioldótüskével úgy kell rögzíteni, hogy a tüskét átdugjuk a rövid záróhurok fején, abból az irányból, amelyik ágról a leoldózsinór érkezik (általában jobbról).

A kioldótüskét gumival biztosítani kell a kinyílás ellen, az laza állapotban, erős rázás hatására sem oldhat ki magától.

A leoldó Y-t a csatalakoztatás után kézzel meg kell feszíteni a leendő vonóerő irányába, hogy zsinór hurkok összefeküdjenek.

 

4. Leoldás

A leoldás a leoldófogantyú meghúzásával és ezáltal a kioldótüske kihúzásával történik. A leoldás végezhető jobb és bal kézzel is.

A leoldótüske kihúzása után, ha nem esnek szét a hurkok, a fogantyú további húzásával illetve megrángatásával választható le a rögzítőhurok a rövid záróhurokról.

Ha nincs terhelés a kötélen, előfordulhat, hogy nem esnek szét maguktól a hurkok. Ha a tüske kihúzása után, rángatás ellenére sem válik szét a hurok, a leoldófogantyú elengedése után, kézzel választhatod szét a rögzítőhurkot a rövid záróhuroktól, vagy a rövid záróhurkot a hosszú záróhuroktól.

Ha a leoldó Y működésképtelenné válik, és nem lehetséges a leoldás, vágd el a leoldó Y hosszú záróhurkot, vagy a rövid záróhurkot, ezáltal elkerülheted az aszimmetrikus húzóerő fellépését.

Ha nem lehetséges a levágás, a kötelet akadálymentes terepen, körözve fektesd le. Ebben az esetben mindig sebességtartalékkal repülj.

5. Karbantartás

Minden felszállás előtt meg kell vizsgálni a leoldót, és meg kell győződni annak épségéről.

Nem szabad használni a leoldót sérült, kopott, hiányos állapotban (például a biztosító és a szűkítő gumik hiányában).

A rögzítőhurok nyaka kettő darab erős gumival minden esetben le legyen szűkítve, nehogy a kioldótüske át tudjon bújni rajta. A gumikat évente cserélni kell.

Ügyelni kell arra, hogy téli használatkor az átnedvesedett leoldó rideggé válhat, befagyhat, és ez működésképtelenséget okozhat. Csak száraz leoldót szabad használni.

Ha a kioldótüskén bevonat képződik, azt SIDOL típusú fémtisztítóval el kell távolítani.

A rövid záróhurok belseje (ahol a kioldótüske felfekszik) alkalmanként NIVEA (típusú) krémmel bekenhető, ezáltal a kioldótüske tapadása nedves időben is minimális marad.

A kioldófogantyún két darab tartalék kioldótüske biztosító gumi található. Ha a kioldótüske biztosító gumi elszakad, vagy rossz állapotban van, cserélni kell. Csere után a tartalékgumikat mielőbb pótolni kell (28-as kerékpár belsőből levágott 8-10 mm széles karikával).

A kioldózsinór minden csomója varrással biztosított, azok kilazulása, csúszkálása nem megengedett, mert a kioldó működési zavarát okozhatja. A csomókat rendszeresen ellenőrizni és szükség esetén a varrásokat nejlon (DEVLON) cérnával pótolni kell.

A terhelések hatására megkeményedő záróhurkokat időnként meg kell mozgatni, és meg kell húzogatni a terhelésre merőleges irányban is, ezáltal fellazíthatóak az összepréselődött elemi szálak, és kevésbé lesz merev a zsinór.

A leoldó Y javíthatatlan megsérülése, megszakadása, selejtezése esetén a kioldó újrahasznosítható részeit (tüske, fogantyú) ne dobd el.

6. Általános tanácsok

A leoldó Y-nal mind ráfutós, mind háttalstart végezhető, de a csörlőkötélre való csatlakozást mindig ráfutós start pozícióban (a csörlő felé fordulva) kell végrehajtani.

A leoldó Y tandem repülések végrehajtására is alkalmas.

A "Pilóta kész" jelzés előtt mindig ismét ellenőrizni kell a leoldó zárt állapotát.

Lehetőleg laza kötélnél kell leoldani.

Leoldás előtt össze kell fogni a fékeket egy kézbe, és nem szabad elengedni azokat, főleg, ha feszes kötélnél történik a leoldás.

Leoldás után mindig meg kell győződni arról, hogy a kötél biztosan levált-e rólunk.

A leoldó Y úgy van kiképezve, hogy egy esetleges kötélszakadás esetén minél kisebb eséllyel okozzon sérülést a visszacsapódó kötél. Ennek ellenére csörlés közben, 30 méter felett dőlj hátra, lábaidat tedd a csörlőkötélre, és minél kevesebb ideig tartsd arcodat a vonóerő irányába eső vonalban, így elkerülheted, hogy a leoldó Y az arcodba csapódjon kötélszakadás esetén. Csörlések során állvédős sisakot és nem szilánkosan törő lencséjű védőszemüveget érdemes viselni.

A csörlőkötél pilóta felőli végének olyan kiképzésűnek kell lennie, valamint szakadóbetét csak olyan módon helyezhető el, hogy a csörlőkötél szakadása ne következhessen be a pilóta előtti néhány méteren belül, valamint kötél szakadás csak a kötélen lévő kisernyő alatti szakaszon következhessen be.

Frontkonténeres mentőernyővel repülők számára hosszabb csatlakozó ággal készült leoldó használata lehet szükséges.

Igény esetén a leoldó kérhető szétváló típusban is (a két oldal külön válik a leoldás után, pl. akro repülések vagy vizes környezet feletti repülések esetén).

Oldalkonténeres mentőernyő használata illetve háttalstart esetén, ha a kifordulási irány olyan, hogy a leoldó Y a mentőernyő oldalán kerüli meg a pilótát, ügyelni kell arra, hogy a leoldó Y a mentőernyő felett haladjon át, és ne akadhasson a mentőernyő kioldóba.

Végül egy jótanács, hogy sokáig használhasd ezt a szerkezetet:

NE ADD KÖLCSÖN A LEOLDÓDAT!

A leoldóval kapcsolatos tapasztalataidról kérlek, tájékoztass.

További információk és megrendelés: felhout kukac felhout pont hu

Magas csörléseket, és jó leszállásokat kívánok Neked az új leoldóddal

Clicky Web Analytics