Csörlős leoldó Y használati utasítás
Csörlős leoldó Y
használati utasítás
Írta: Fotó: |
Szabó Péter (2004.) Szabó Péter |
|
Az alábbi használati utasítás a siklóernyős csörléshez való, kétszeres áttételű, zsinórhurkos, Szabó Péter-féle leoldó Y használatára vonatkozik
1. Figyelmeztetések
A leoldó Y kísérleti szerkezet, azt mindenki saját felelősségére használhatja.
A leoldó Y nem megfelelő működése, vagy helytelen használata a pilóta sérülését vagy halálát okozhatja.
A használati javaslattól való mindenféle eltérés működési zavarokat okozhat.
Csörlés esetén (is) mindig legyen a pilótánál zsinórvágó kés.
2. A kioldó részei
1. hosszú záróhurok |
|
3. Csatlakoztatás
A leoldó csatlakozószemeit kizárólag a siklóernyő két tartókarabinerébe szabad csatlakoztatni, még abban az esetben is, ha erre a célra a beülőn külön csatlakoztatási hely van kialakítva.
A leoldó zsinórhurkos végén a hosszú záróhurkot a csörlőkötél végén levő fém karikán alulról felfelé kell átbújtatni.
A rövid záróhurkot a (csörlőkötél karikán már átvezetett) hosszú záróhurok fején kell átvezetni, szintén alulról felfelé.
A (hosszú záróhurkon már átbújtatott) rövid záróhurkot keresztül kell bújtatni a gumival leszűkített rögzítőhurok fején alulról felfelé, majd az átbújtatás után a kioldótüskével úgy kell rögzíteni, hogy a tüskét átdugjuk a rövid záróhurok fején, abból az irányból, amelyik ágról a leoldózsinór érkezik (általában jobbról).
A kioldótüskét gumival biztosítani kell a kinyílás ellen, az laza állapotban, erős rázás hatására sem oldhat ki magától.
A leoldó Y-t a csatalakoztatás után kézzel meg kell feszíteni a leendő vonóerő irányába, hogy zsinór hurkok összefeküdjenek.
4. Leoldás
A leoldás a leoldófogantyú meghúzásával és ezáltal a kioldótüske kihúzásával történik. A leoldás végezhető jobb és bal kézzel is.
A leoldótüske kihúzása után, ha nem esnek szét a hurkok, a fogantyú további húzásával illetve megrángatásával választható le a rögzítőhurok a rövid záróhurokról.
Ha nincs terhelés a kötélen, előfordulhat, hogy nem esnek szét maguktól a hurkok. Ha a tüske kihúzása után, rángatás ellenére sem válik szét a hurok, a leoldófogantyú elengedése után, kézzel választhatod szét a rögzítőhurkot a rövid záróhuroktól, vagy a rövid záróhurkot a hosszú záróhuroktól.
Ha a leoldó Y működésképtelenné válik, és nem lehetséges a leoldás, vágd el a leoldó Y hosszú záróhurkot, vagy a rövid záróhurkot, ezáltal elkerülheted az aszimmetrikus húzóerő fellépését.
Ha nem lehetséges a levágás, a kötelet akadálymentes terepen, körözve fektesd le. Ebben az esetben mindig sebességtartalékkal repülj.
5. Karbantartás
Minden felszállás előtt meg kell vizsgálni a leoldót, és meg kell győződni annak épségéről.
Nem szabad használni a leoldót sérült, kopott, hiányos állapotban (például a biztosító és a szűkítő gumik hiányában).
A rögzítőhurok nyaka kettő darab erős gumival minden esetben le legyen szűkítve, nehogy a kioldótüske át tudjon bújni rajta. A gumikat évente cserélni kell.
Ügyelni kell arra, hogy téli használatkor az átnedvesedett leoldó rideggé válhat, befagyhat, és ez működésképtelenséget okozhat. Csak száraz leoldót szabad használni.
Ha a kioldótüskén bevonat képződik, azt SIDOL típusú fémtisztítóval el kell távolítani.
A rövid záróhurok belseje (ahol a kioldótüske felfekszik) alkalmanként NIVEA (típusú) krémmel bekenhető, ezáltal a kioldótüske tapadása nedves időben is minimális marad.
A kioldófogantyún két darab tartalék kioldótüske biztosító gumi található. Ha a kioldótüske biztosító gumi elszakad, vagy rossz állapotban van, cserélni kell. Csere után a tartalékgumikat mielőbb pótolni kell (28-as kerékpár belsőből levágott 8-10 mm széles karikával).
A kioldózsinór minden csomója varrással biztosított, azok kilazulása, csúszkálása nem megengedett, mert a kioldó működési zavarát okozhatja. A csomókat rendszeresen ellenőrizni és szükség esetén a varrásokat nejlon (DEVLON) cérnával pótolni kell.
A terhelések hatására megkeményedő záróhurkokat időnként meg kell mozgatni, és meg kell húzogatni a terhelésre merőleges irányban is, ezáltal fellazíthatóak az összepréselődött elemi szálak, és kevésbé lesz merev a zsinór.
A leoldó Y javíthatatlan megsérülése, megszakadása, selejtezése esetén a kioldó újrahasznosítható részeit (tüske, fogantyú) ne dobd el.
6. Általános tanácsok
A leoldó Y-nal mind ráfutós, mind háttalstart végezhető, de a csörlőkötélre való csatlakozást mindig ráfutós start pozícióban (a csörlő felé fordulva) kell végrehajtani.
A leoldó Y tandem repülések végrehajtására is alkalmas.
A "Pilóta kész" jelzés előtt mindig ismét ellenőrizni kell a leoldó zárt állapotát.
Lehetőleg laza kötélnél kell leoldani.
Leoldás előtt össze kell fogni a fékeket egy kézbe, és nem szabad elengedni azokat, főleg, ha feszes kötélnél történik a leoldás.
Leoldás után mindig meg kell győződni arról, hogy a kötél biztosan levált-e rólunk.
A leoldó Y úgy van kiképezve, hogy egy esetleges kötélszakadás esetén minél kisebb eséllyel okozzon sérülést a visszacsapódó kötél. Ennek ellenére csörlés közben, 30 méter felett dőlj hátra, lábaidat tedd a csörlőkötélre, és minél kevesebb ideig tartsd arcodat a vonóerő irányába eső vonalban, így elkerülheted, hogy a leoldó Y az arcodba csapódjon kötélszakadás esetén. Csörlések során állvédős sisakot és nem szilánkosan törő lencséjű védőszemüveget érdemes viselni.
A csörlőkötél pilóta felőli végének olyan kiképzésűnek kell lennie, valamint szakadóbetét csak olyan módon helyezhető el, hogy a csörlőkötél szakadása ne következhessen be a pilóta előtti néhány méteren belül, valamint kötél szakadás csak a kötélen lévő kisernyő alatti szakaszon következhessen be.
Frontkonténeres mentőernyővel repülők számára hosszabb csatlakozó ággal készült leoldó használata lehet szükséges.
Igény esetén a leoldó kérhető szétváló típusban is (a két oldal külön válik a leoldás után, pl. akro repülések vagy vizes környezet feletti repülések esetén).
Oldalkonténeres mentőernyő használata illetve háttalstart esetén, ha a kifordulási irány olyan, hogy a leoldó Y a mentőernyő oldalán kerüli meg a pilótát, ügyelni kell arra, hogy a leoldó Y a mentőernyő felett haladjon át, és ne akadhasson a mentőernyő kioldóba.
Végül egy jótanács, hogy sokáig használhasd ezt a szerkezetet:
NE ADD KÖLCSÖN A LEOLDÓDAT!
A leoldóval kapcsolatos tapasztalataidról kérlek, tájékoztass.
További információk és megrendelés: felhout kukac felhout pont hu
Magas csörléseket, és jó leszállásokat kívánok Neked az új leoldóddal
- 8303 reads