Gyakorló nyitások rogallóval

Gyakorló nyitások rogallóval

Írta: Takáts Pál (CaVeMan)

Megjelent: www.pg.c2.hu
"Mentőernyő!" fórum

Ezúton összefoglalnám eddigi 4 mentőernyődobásom tapasztalatait. Előrebocsátom, hogy mindegyik szándékos, gyakorló nyitás volt.

1. (2005 augusztus): víz körkupolás mentőernyő nyitás (Pro design B-SAFE)

Kb 150-en dobtam ki egy sima spirálkezdeménybe. A fő célom az volt, hogy a főernyőt a lehető leggyorsabb idő alatt magamhoz gyűjtsem és stabilizáljam a süllyedést. Rögtön a nyílás után az egyik fékzsinórt két kézzel húzva (nem kézre föltekerve) kezdtem el begyűjteni a főernyőt. Ettől az ernyő elkezd negatívba pörögni (persze csak, ha még nyitva van), de ha elég gyorsan húzod a féket, akkor ez nem okozhat problémát, mert annyira eldeformálod a kupolát, hogy hamarosan szinte teljesen megszűnik az ellenállás, és eléred az ernyő anyagát, amivel már könnyen begyűjtheted az egész cuccot.
Őszintén szólva nekem nem annyira szimpatikusak azok a módszerek, melynél az ernyőt A vagy B hevederek vagy fékzsinórok húzásával stabilizálják (úgy ahogy) és az ernyő ott lobog a mentőernyő mellett. Persze biztos vagyok benne, hogy ezek is működnek, csak próbálgatni és gyakorolni kell, abban az esetben viszont, ha az ernyő nincs kirendezve (pl be van fűződve vagy bármi) akkor ezeket a technikákat nem nagyon lehet alkalmazni. Ha begyűjtöm a főernyőt, akkor már tutira nem kavar be a mentőernyőnek.
Körkupolával a vízbeérkezés nem volt annyira kemény, mint vártam... persze a föld keményebb :)

2. (2005 december 10.)

Régi tervem volt, hogy veszek egy rogallo mentőernyőt a körkupolás mellé (a beülőmbe 2 mentőernyőt lehet tenni). Sajnos a típus ismeretlen, csupán egy tollal felírt gyári számot találtam az egyik varráson. Eredetileg nem akartam megvenni hozzá a Quick-Out karabínereket (gyorsleoldós), egyrészt mert nem volt szimpatikus (hallottam is pár negatív tapasztalatot) másrészt sok acro pilóta rogallot használ, de sima karabínerekkel (begyűjtik az ernyőt)
Másnap lementem Kalocsára, hogy egyből teszteljem is a cuccot :)
A cél az volt, hogy a kupola leoldása nélkül (begyűjtés a fenti módszerrel) érjek földet.
A talajon kellemes kupolázgatós szél volt, fenn pedig alig lehetett előre haladni. Elég magasan, kb 500-600-on dobtam ki. A gyorsítóm nem volt bekötve (a vége a karabinerhez volt csomózva) és ahogy a menetszél hátrafújta a zsinórt, véletlenül pont ezen átnyúlva húztam ki a mentőernyőt. Ennek az lett a következménye, hogy amikor felszakadtak a hevederek, a beülő teljesen nyomorultul megszorított és nem bírtam felemelni a kezemet (a rogallo fékjeihez) és a mentőernyő hevedereinek kitekeredését is akadályozta. Erre azonban nem jöttem rá az első pillanatban, ezért közben elkezdtem az 1.-ben leírt technikával begyűjteni az ernyőt. Közben már éreztem, hogy valami nem stimmel, ezért inkább leoldottam a főernyőt, hogy csak a problémára tudjak koncentrálni. Egy zsinórvágó nagyon könnyen megoldotta volna a helyzetet (az eset után rögtön vettem is egyet Szabó Petinél). Közben átsodródtam a szomszédos szántóföldre, az egyik fékzsinórt sikerült valahogy megragadni, amivel befordítottam magam szembeszélbe, és végül talpon maradva értem földet.
Tapasztalatok:

  • 99%, hogy a mentőernyő nem abba az irányba fog benyílni, mint amerre te nézel, ezért szinte garantált, hogy a hevederei betekerednek (ez önmagában nem nagy para, de erről még lesz szó lejjebb).
  • rájöttem, hogy marhajó dolog a leoldós karabíner, mert rengeteg veszélyforrástól (az ernyődtől!) szabadít meg pillanatok alatt.
  • a süllyedés olyan csekély volt (nincs varióm, de kb 3-3.5 m/s lehetett, én 65 kg vagyok csupaszon), hogy ha hátszélbe szálltam volna le, akkor se lett volna semmi bajom (csak taknyoltam volna egy nagyot a sárba).

3. (2005 dec. 13.)

Az első próbán fellelkesülve :) pár nappal később megint kidobtam 500m körül. Az volt a tervem, hogy nyílás után rögtön leoldom csak az egyik oldalon a hevedert, így az ernyő teljesen összeomlik majd és magam mögött húzva szépen leszállok (vagy leszállás előtt közvetlenül teljesen leoldom). Így is tettem, leoldottam az egyik hevedert, amitől az ernyő mint egy valami óriási, 12 méter hosszú buló rendeződött mögöttem a menetszél által. Igenám, de a már említett betekeredést nem tudtam így megszüntetni, mert az ernyő légellenállása miatt a bekötési ponton át mereven egy irányba tartott. Úgyhogy leoldottam a másik oldalt is, de nem engedtem elszállni a hevedert és magam előtt és mögött átadogatva az ernyőt kitekertem magam :) Ez elég jól működik, sőt segít is a kitekeredésben, mert van egy stabil pont amivel forgatni tudod magad. Az ernyőt továbbra is az egyik kezemben tartva (amivel közben irányítottam a rogallot is) ereszkedtem le, majd leszállás előtt elengedtem. A földetérés itt is nagyon sima volt, még puhább is, mint az első alkalommal (talán mert itt most tudtam fékezni). A szél viszonylag gyenge volt, ezért haladtam is előre valamennyit, a földetérés után ezt pár kényelmes lépéssel "kifutottam".
Tapasztalatok:

  • Ha csak az egyik felét oldom le az ernyőnek az teljesen összeomlik, és a fél zsinórzaton át nagyon könnyű begyűjteni az ernyőt (ezt csak kipróbáltam, nem húztam be teljesen, csak amíg el nem értem az ernyő anyagát, aztán elengedtem és leoldottam a másik felét is)
  • Amíg az ernyő nyitva van, magadtól nem fogsz kitekeredni
  • A süllyedési sebesség nagyon meggyőző, a földetérés sima.

4. (2006.01.08.) 3. rogalló nyitás. 

A mentőernyő nem az enyém volt, hanem Kézi Gáboré, szintén rogalló és szinten beazonosíthatatlan típus. Ő is dobta már párszor, és nagyobb merülősebességről számolt be mint én, ezért gondoltam, tesztelem, hogy ez a súlykülönbség, vagy a típus miatt van.
Ezúttal alacsonyabban, kb 150-en dobtam ki. A nyílás után megint leoldottam az egyik felét, és elkezdtem egyből begyűjteni az ernyőt, de közben felmértem, hogy nincs elég magasságom a gépészkedéshez, ezért leoldottam az egészet, kitekeredtem (természetesen megint be voltam twistelve, de ez kis segítséggel könnyen megoldódott) majd szokásos módon leszálltam (az ernyőm meg tőlem kb 100 méterre).
Tapasztalatok:
Nagyjából ez a 150-200 méter lehet az a határ, ami alatt kidobva már nem nagyon van időd a főernyővel gépészkedni, érdemes egyből leoldani és csak a leszállásra koncentrálni.

Összegzés:

Én 100%-ig meg vagyok elégedve ezzel a mentőernyővel. Ez a körkupola-rogallo kombináció a seggem alatt eléggé idegnyugtató hatású, és úgy vélem, ez így a lehető egyik legbiztonságosabb siklóernyős mentőernyőrendszer (ennél csak egy ütősebb van: a Cut-Away System: http://www.profly.org/ ). Megvannak a maga előnyei és hátrányai. Az előnyök között az irányíthatósága nem vitatható. Nem mindegy, hogy egy háztetőn, vezetéken, vagy egy szép füves mezőn szállok le, nomeg az se mindegy, hogy 3-3.5 vagy 6+ m/s-mal érek földet.
Nade nézzük a hátrányokat a körkupolással szemben:
  • a hajtása KICSIT bonyolultabb, de egyáltalán nem vészes!
  • nyílás után a pilótának még korántsem értek véget a dolgai, a főernyőt le kell oldani, vagy be kell gyűjteni, (megj: Hozzáteszem, hogy /az én súlyommal/ a süllyedési sebesség annyira csekély, hogy mielőtt még leoldottam volna, az ernyő szinte minden esetben alattam volt (tehát nem "fújja" fel a menetszél). Ezután általában mindig gépészkedtem vmit a kupolával, de azt is el tudom képzelni, hogy akár a főernyő leoldása és begyűjtése nélkül is le lehetne szállni, ha valahogy ki tudja tekerni magát), a mentőernyőt célszerű irányítani és szembeszélbe fordítani.
  • eddig 3-ból 3x betekeredve nyílt be, ez az arány nem is nagyon fog változni. Önmagában ez nem okoz gondot, a főernyő leoldása után magától kitekeredsz.
  • a leoldós karabínerek: ez egy külön veszélyforrás lehet, oda kell rá figyelni (minden start előtt, de akár repülés közben is ellenőrizni kell, hogy a biztosító pöckök a helyükön vannak).
  • a körkuplás mentőernyő jó esélyekkel nyílik akkor is, ha beledobod a kupolába, mert az alakjából adódóan nyílás közben átverekszi magát a zsinórokon. A rogallón viszont ilyen esetben az alakja miatt átvetődhet és ott is maradhat (a körkupolásnál lecsúszik valamelyik irányba) egy zsinór, ami miatt az ernyő nem tud rendesen funkcionálni és ezerrel fogsz süllyedni.
  • telepítése több odafigyelést igényel (2 bekötési pont stb..)

Csak olyanoknak ajánlanám a rogallót, akik gyakorlásból, biztonságos körülmények között használnák is párszor, hogy begyakorolják a tennivalókat, és hogy egyáltalán megtudják, hogy is siklik és fordul egy ilyen cucc. Hogy is tudna valaki behelyezkedni egy kis tisztásra anélkül, hogy előtte akár egyszer is fordulózgatott volna vele.

Asszem kicsit hosszú lett, bocsi de nem olvasom át az egészet :)
üdv
justacro.com coming soon :)

Clicky Web Analytics