Siklóernyős eseménylista

Siklóernyős repülőesemény: a pilóta vagy a felszerelés sérülésével járó, vagy annak veszélyét magában hordozó, a repüléssel összefüggő történés. Itt kicsit még ennél is bővebben értelmezem a kérdést, ide sorolom a normális repülési helyzetektől eltérő történéseket is. Az alábbi gyűjteményben a valóságon alapuló, de kitalált események szerepelnek. Az írás célja az, hogy megadja a gyönge láncszemek felkutatásának és a tanulságok levonásának lehetőségét, hogy mások hibájából tanulva, megspóroljuk a saját események átélését.

 

Siklóernyős eseménylista

I.

Gyalogos eseménylista II. itt.

Hátimotoros eseménylista itt

PPG eseménylista II. itt.

 

Repülőesemény: a pilóta vagy a felszerelés sérülésével és/vagy eltűnésével járó, vagy sérülést nem okozó, de a repülés biztonságát veszélyeztető, a repüléssel összefüggő történés.
Ahol nincs sérülés megemlítve, ott sem személyi sérülés, sem anyagi kár nem történt.
Növendék: akinek nincs pilóta jogosítása.

A most következő írás egy "irodalmi alkotás", a kitalált siklóernyős események teljesen a képzeleten alapulnak. A valóságban megtörtént esetekkel való bármilyen esetleges hasonlóság pusztán a véletlen pajkos játéka lehet. Mindezt kitalálta és leírta Münchausen Gödöllői Szabó Péter, több gödöllői és más siklóernyős klub sportolóinak több mint 20 éven át tartó, aktív és hathatós segítségével.

  • 170.
    Növendék, csörlős repülése során 700 méter körüli leoldás után elvesztette a tájékozódási képességét, nem találta a leszállási területet, több km. távolságban szállt le. Azt mondta: "Mindenütt csak egyforma kockákat láttam."
  • 169.
    Csörlős repülés előtti kupolázás során az erős szél hátrahúzta és egy kiszáradt fára tette a kipróbálásra kölcsönkapott ernyőt. A fát ki kellett vágni. Sérülés nem történt.
  • 168.
    Növendék, csörlős repülése során, 700 méter körüli leoldás után elvesztette a tájékozódási képességét, nem találta a leszállási területet, több km. távolságban szállt le.
  • 167.
    A napnyugta körül visszaerősödő szélben magasan hátrasodródott, a DK-i leszállóban szállt le.
  • 166.
    Növendék, 6-7 csörléssel és 2-3 hegyi magas starttal a háta mögött. Aznap már több csörlése is volt. Ez előtt a felszállás előtt érkeztek meg a hozzátartozói, megnézni a repülését. A leszálláshoz magasan helyezkedett, és valószínűleg a nézőkhöz minél közelebbi leszállás szándékától vezérelve, alacsonyan hátszélbe fordult, hogy visszarepüljön a leszállóba. Az élénk hátszélben átszáguldott a leszálló felett, átrepült a repülésre előkészített hátimotorok, valamint parkolók autók fölött, a végén már két gépkocsi között, majd egy kisebb méretű fának ütközött. Az ernyő egyik zsinórján köpenysérülés történt, személyi sérülés nem történt.
  • 165.
    Növendék, a lejtőzés után a hegy lába alatti vészleszállóba tervezte a leszállást. Leszállás közben észrevette, hogy a hegyre vezető úthoz pár méterrel közelebb is van egy leszállásra alkalmasnak látszó terület, és hirtelen módosította a leszállási elképzelését. Nem vette figyelembe a szélirányt, hátszélbe fordult, átrepült a terület felett, és a terület szélén a bokros alacsony fás dzsindzsásnak ütközött. A kupolája egy helyen kissé megsérült.
  • 164.
    Növendék ellejtőzte a magasságát, alacsonyan indult a leszálló felé. A szőlők közötti üzemi útra akart leszállni, de amikor néhány méteres magasságra süllyedt, épp egy fa állt az üzemi út közepén. A fát kissé kikerülte, de a kupola széle a faágakra akadt. A fa túloldalán, az úton ért földet.
  • 163.
    A gyakorlódomb alján kerítésoszlopnak ütközött, kézzel kiütött (kitört) egy beton kerítésoszlopot. A tenyerét megütötte és horzsolásos sérüléseket szenvedett (nem sokkal később ismét repült).
  • 162.
    A gyakorlódomb alján lábbal kirúgott (kitört) egy beton kerítésoszlopot. Sérülés nem történt.
  • 161.
    Kisdombos repülések során a leszállóterületen álló gépkocsi felé repült. Úgy érezte, hogy épp át fog repülni fölötte, de megsüllyedt, páros zárt lábbal betörte a gépkocsi vezető oldali ablaküvegét, a fenekével pedig behorpasztotta a vezető oldali ajtót. A kupola átborult az autó túloldalára, a pilóta pedig háttal a földre esett.
  • 160.
    Tandem mentőernyő gyakorló, teszt nyitását végezte, szólóban. A mentőernyő kinyílása után a főernyő kupolát a kupola egyik végéhez tartozó néhány zsinór behúzásával hatástalanította. A behúzás közben belobbanó kupolafél megrántotta a zsinórokat, és a megcsúszó zsinórok a kesztyűjét átégetve megvágták (megégették) a bal kisujja középső szakaszát. A sérülést csak percekkel a földetérés után vette észre.
  • 159.
    A növendék első olyan startja volt, amikor hosszabb időt töltött a levegőben (30") (amúgy, a 4. startja volt). A felszállás után egyenesen repült, és a megbeszéltekkel, valamint az utána kiabáltakkal ellentétben nem hajtotta végre a szükséges fordulókat, hanem egyenesen átrepült a mezőn, közben emelést is kapott, és az ernyő is jól repült vele. Végül a mező túloldalán megijedt a közeledő fáktól, és pár méteren erősen megfékezte az ernyőt, talán át is ejtette, miközben az ernyő jobb széle a fának ment és arra fel is akadt. Kissé durván ért földet, páros zárt lábra, majd állítása szerint a térdei is leértek. Az ernyőt lehúzták a fáról, a pilóta kis pihenő után saját lábán mászott fel a hegyre, de fájlalta a térdeit. A kupola jobb oldalán az egyik "B" zsinórtőnél a varrás mentén elszakadt a kupola 42 cm hosszban.
  • 158.
    Fára szállt. A magas fa sima törzsén való leereszkedéskor leesett, enyhe kompressziós gerinctörést szenvedett. Az ernyőt másnap tudták leszedni, a kupola totálkárosan sérült, selejtezésre került.
  • 157.
    A növendék, a repülés előtti napokban, otthonában, szekrényt ejtett az egyik lábábra. A fájós lába miatt nem tudott bakancsot venni, ezért edzőcipőben ment kisdombozni (egy másik növendékkel, önállóan, oktató jelenléte nélkül). A jobbos szélben az egyik leszállásnál kicsit nagyobb sebességgel ért földet a jobb oldali út melletti egyenetlen terepen. A fájós lábát kímélendő, földetérés előtt felhúzta azt, ezért a másik bokáját erősen meghúzta.
  • 156.
    Aznapi harmadik felszállása során intenzív fordulókat akart gyakorolni a nemrég vásárolt (de használt) ernyőjével. Az első forduló negatívba ment a nem túl nagy fékhúzás ellenére. Ellenfékezésre megállt a forgás, de az ernyő zsákesésben maradt. A növendék belehúzott az első hevederekbe, és ennek hatására helyreállt a normális repülési helyzet. Az esemény vizsgálata során fény derült az ernyő (valószínűleg az öregsége miatti) hibájára. Mentőernyő nem volt nála.
  • 155.
    A nap végi lecsúszásnál hibás leszállási beosztás miatt fák és sűrű aljnövényzet közé szállt le. Több karcolás és tüske árán tudott kijutni. A kupolát a besötétedés miatt csak másnap tudta leszedni egy "mentőcsapat". Más sérülés nem történt.
  • 154.
    Nem a mi üzemeltetésünk alatt álló csörlőn, felszállása során a kupolája átesett, és kb. 5-6 méterről a hátára esett. Protektora volt, sérülés nem történt.
  • 153.
    Játszani kezdett egy odatévedt nézelődő egyén németjuhász kutyájával, és az megharapta a jobb alkarját. Vastag ruha volt rajta, pár napig fájlalta, más ellátást nem igényelt.
  • 152.
    A hosszabb ideje nem használt, 5 éves, kinézetre jó állapotú ernyőt repülte be adás-vétel utáni ellenőrzés céljából. 220 méteren oldott, majd 120 méter körül fülcsukást hajtott végre, majd növelte a fülcsukás mértékét. A kupola lassan átmerült zsákesésbe, és a fülek visszanyitása után is így süllyedt. A pilóta az y-os A-B hevederek húzásával megpróbálta kihozni az ernyőt a zsákesésből, majd mentőernyőt dobott (kb. 70 méteren). A mentőernyő nyílása közben az ernyő már normálisan repült, de az alacsony magasság miatt a pilóta nem akarta kockáztatni a bizonytalan kimenetelt.
  • 151.
    Játszani kezdett egy a starthelyen mászkáló kutyával. Botot fogott a kezébe, amely bot másik végét a kutya húzta, rángatta a szájával. A kutya hirtelen elengedte a botot, a pilóta pedig orrba vágta magát a hirtelen felszabaduló bottal. Az orra megsérült, vérzett, orvosi ellátást igényelt, kötést kapott rá.

Clicky Web Analytics