A mentőernyők piacának áttekintése

A mentőernyők piacának áttekintése

Forrás:

Írta:
Fotó:
Grafika:

Fordította:
Lektorálta:

Gleitschirm 2003/7. 26. o-tól (GLEITSCHIRM SPEZIAL)
Matthias Hauptmann
Urs Haari
JPB
Sup'Air
Szabóné Koleszár Edina
Szabó Péter


 

A fordítás közzétételéhez a Gleitschirm Magazin főszerkesztője írásban hozzájárult.
( Thermik Verlag, Stelzhamerstraße 18. A-4600 Wels;
tel: ++43 (0) 7242/45224-0; fax: ++43 (0) 7242/45224-22,
redaktion @ gleit...-mag...com, www.gleitschirm-magazin.com )
További sokszorosítás csak a szerkesztőség, és a fordító írásos beleegyezésével jogszerű!

Régen a mentőernyőpiacot néhány kimondottan erre szakosodott gyártó uralta. Ma már egyre több siklóernyő gyártó kínál a siklóernyő kupolák mellett saját fejlesztésű, különböző méretekben létező mentőrendszereket is. A német nyelvterületek pilótái több mint 70 különböző modell és azok különböző méretei közül választhatnak. A Gleitschirm Magazin teljesen felderítette ezt a piacot.

A siklóernyősök számára kifejlesztett első mentőernyők a körkupolás ernyők voltak, amelyek éppúgy, mint a maiak, eldobós konténerbe voltak helyezve. A henger alakú tokba behajtott Charly Second Chance pont háromszor akkora volt, mint egy kólásdoboz, és az akkori, spártaian egyszerű beülő tartókarabinerére volt lógatva tépőzárak és egy heveder segítségével.

Aztán más nyitási módok is megjelentek a piacon, és többnyire ugyanolyan gyorsan el is tűntek. Ilyenek voltak a piropatronos rakéták, amelyek 3 réteg ernyőanyagon keresztül is áthúzták a mentőernyőt, így még a kupolába esett pilóták is tudták használni. Egy másik megoldás az volt, hogy egy megfeszített acélrugó távolította el a belső konténert a pilótától. A rugós nyitóernyők már rég eltűntek a piacról, a rakétás mentőernyőket a lábról induló csupaszárny Swiftek és az UL-ek használják - siklóernyősök számára szükségtelennek s drágának bizonyultak. A legegyszerűbb megoldás terjedt el.

A felfüggesztőhevedereknek a beülőhöz való csatlakoztatásának módja is kifinomodott. Kezdetben az egy ponton, féloldalasan felfüggesztett pilóta ferdén lógva ereszkedett a mentőernyővel - talpon maradós vagy legalább valamennyire kontrollált földetérésről szó sem lehetett. A beülőhöz rögzített felkötőtag most már rég a vállakhoz vezet, ami kontrollált földetérést, vagy kedvező esetben akár talponmaradós földetérést is lehetővé tesz.

Maguk a körkupolák is finomodtak, létrejött például a középzsinóros megoldás (Pull Down Apex). Ma már majdnem minden körkupolás mentőernyőt ellátnak középzsinórral. A középzsinór a kupola tetejét lefelé húzza, ez meggyorsítja a nyílást, és csökkenti a merülősebességet.

A zsinórzat és a kéménynyílás: A körkupolás mentőernyők ma már mind behúzott közepűek.
A kupola tetejét a középzsinór lehúzza, és a kéménynyílás aerodinamikai szempontból kedvező áramlást biztosít.
Az eredmény: gyorsabb nyílás, lassabb merülés, viszont nem annyira stabil a rendszer.

A duplakupolás rendszer is egész jól elterjedt. A duplakupoláknál a két, egymás fölé rögzített kupola közötti rések segítségével a mentőrendszer gyorsabban nyílik, és stabilabb. Ezek a mentőernyők valamivel drágábbak, mint a hagyományosak, egy kicsit nagyobb a térfogatuk, és nehezebb behajtani őket.

Duplán bizonyított:
A Charly Produkte cég egy évtizede gyártja a jól bevált Revolution mentőernyőt.

Dupla előny:
A dupla kupolák esetében nem csak a nyílás gyorsabb,
hanem az ereszkedés is stabilabb.

Dupla munka:
A dupla kupolát némileg nehezebb legyártani, és körülményesebb behajtani.

Irányíthatóság

Egy gyöngéje azonban minden mentőrendszernek van, az, hogy nem irányíthatóak. Az esetek túlnyomó többségében a pilóta annak is örül, hogy nem szabadesésben kell földet érnie, hanem csak 5-6 m/s-mal. Ez a merülősebesség kb. 2 méteres magasságból történő leugrásnak felel meg, amit egy normálisan edzett embernek tulajdonképpen sértetlenül ki kell bírnia. Gond akkor van, ha a mentőernyőt egyenetlen terepen, fák fölött, magasfeszültségű vezetékek, vasúti vezetékek vagy víz fölött kell nyitnunk. Az egyetlen adu ilyenkor az irányíthatóság.

Rogallo típusú mentőernyő:
a High Adventure ?Beamer" nevű ernyője működés közben.

Az irányíthatóság legfontosabb feltétele, hogy legalább minimális vízszintes sebessége legyen a mentőernyőnek. A körkupolás ernyőknél ezt réseléssel oldják meg (1-es siklószám érhető el ezzel a módszerrel), de léteznek más megoldások is. Francis Rogallo az 50-es években a NASA számára megalkotta konstrukciója második generációjának legeredményesebb képviselőjét, abból a célból, hogy az űrhajók visszatérő kabinját siklórepülésben hozhassák vissza a földre (3-as siklószáma volt a rendszernek). Az űrhajósok végül felhagytak a használatával, viszont nálunk, motornélküli repülőknél - módosított formában és kisebb méretben - jól bevált. 1

Rogallo elven működő, irányítható mentőernyő.
Az egyszerű felület egy bizonyos mértékű siklószám eléréséhez elegendő felhajtóerőt termel.

Egy mentőernyő irányíthatósága általában annál jobb, minél inkább működésképtelenné tehető a főernyő. Legjobb, ha teljesen összeomlasztjuk, vagy leoldjuk, amihez viszont speciális leoldózárra van szükségünk 2 Általában az irányítható mentőrendszerek drágábbak, bonyolultabbak és nehezebb behajtani őket, mint a hagyományosakat.

Teljes leoldás: A Charly leoldókarabinere a főernyő leválasztására szolgál.
Egy pár ilyen, DHV alkalmas leoldó 86 Euroba kerül.

A beülők

Az alábbiakban négy különböző, általánosan elterjedt elhelyezési módot mutatunk be. Az, hogy melyiket választjuk, az egyéni ízléstől függ. Nem csoda, hogy a beülőgyártók két-három különböző elhelyezési variációt is lehetővé tesznek.

Fontos, hogy a mentőernyőt szakember helyezze be a beülőbe. Németországban kötelező bevizsgáltatni, hogy kompatibilis-e a mentőernyő a beülővel. Ha nem kompatibilisek, akkor előfordulhat, hogy a mentőernyő megszorul a beülőben, és nem lehet kidobni. 3

Ellenőriznünk kell, hogy a beülő és a mentőrendszer kompatibilisek-e,
mert ha nem, gondunk lehet a konténer kiemelésével.

A mentőernyő elhelyezése a beülőn

A mentőernyőnek a beülőre illetve beülőbe való rögzítésére több lehetőség is van. Mindegyiknek megvan a maga előnye (+) és hátránya (-):

Oldalkonténer:

+ kézre esik a kioldó
- aszimmetrikus terhelést okoz a beülőn

Hát- vagy nyaki konténer:

+ szimmetrikus
+ védve van a hótól és talajnedvességtől
- a kioldófogantyú általában a pilóta látómezején kívül található
- általában kevés miatta a pakolóhely a beülő hátuljában
- a nyaki konténer összeakadhat a főernyő zsinórjaival

Ülődeszka alatti elhelyezés:

+ szimmetrikus
+ rövid a dobási úthossz
- nem hagy elég helyet a protektornak
- előfordulhat, hogy a gyorsítózsinór útban van a mentőernyőnek

Frontkonténer:

+ szimmetrikus
+ a látómezőben van a kioldó
+ mindkét kézzel kidobható
- zavarhatja a pilótát
- tandemben használhatatlan

A DHV tesztelési eljárása

Ahhoz, hogy a DHV elfogadjon egy mentőernyőt, az alábbi követelményeknek kell megfelelnie:

- A kupolának adott terhelés mellett ki kell bírnia 3 nyitást 150 km/h-nál
- Az adott terhelés mellett a merülés nem lehet nagyobb 6,8 m/s-nál

A megfelelő mentőernyő kiválasztásánál vigyázni kell egy trükkre. Noha sok mentőrendszer az adattáblán feltüntetett terhelés mellett átment a teszteken, a DHV által még elfogadott merülést csak kisebb terhelés mellett érik el. Az ?ajánlott maximális terhelés" tehát sokszor csak csúsztatás. 4

Másik fontos szempont a mentőernyőválasztásnál, hogy el van-e látva a rendszer amortizátorral (shock-absorber), magyarán energiaelnyelő rendszerrel. Az anyag, vagyis a zsinórok, a varrások és a kupola anyaga ugyanis minden egyes nyitásnál fárad. A nagy nyílási terhelés csökkentése érdekében egyes gyártók lehajtogatják és levarrják a felszakadó hevedert. Nyitásnál először ez a varrás szakad el, ami sok energiát elnyel. Használat után aztán a mentőernyőt el kell vinni a gyártóhoz, és az amortizátort újra le kell varratni. Ha ezt elmulasztjuk, a következő nyitásnál a nagy terhelés hatására megsérülhet a mentőernyőnk.

Amortizátor:
A varrás felszakadása felemészti a nyílási terhelés egy részét.

Egyéb tesztnormák

A mentőerendszereket a DHV-n kívül az Afnor, vagy az Európai Uniós EN-12491 szabvány szerint is lehet teszteltetni. A fenti EU szabvány Németországban nem elég, - a DHV pecsétje nélkül a mentőernyő nem számít engedélyezettnek. Ausztria a főernyők és mentőernyők gyártására vonatkozó német előírásokat követi. A svájci és a francia előírások messze a legliberálisabbak, ezekben az országokban ugyanis nem léteznek kötelező normák a mentőrendszerekre vonatkozóan. Ez a szabadság azt eredményezi, hogy elképesztően nagy a választék mentőernyőkből; olyan országok mentőernyői is jelen vannak a piacon, mint pl. Franciaország, Spanyolország, Svájc, Brazília, Csehország vagy Szlovénia.

Megjegyzések a mentőernyőkre vonatkozó szabványokkal kapcsolatban

Az európai piacokat mentőernyőkkel telítő gyártók az eltérő szabványok miatt kutyaszorítóba kerültek. Megkérdeztük erről a francia Philippe Clerjont, aki a Sup'Air cég vezetőjével, Pierre Bouilloux-val együtt évente 1500 mentőernyőt gyárt, és ad el.
?Rettentő nehéz úgy kifejleszteni egy mentőernyőt, hogy mindkét szabványnak megfeleljen. Az európai uniós szabvány a merülősebességre és a stabilitásra helyezi a hangsúlyt, a DHV a nyílási sebességre. Ha egy mentőernyő meg is felel valamelyik teszten, egyáltalán nem biztos, hogy a másikon is átmegy. Akkor most melyik típus a jobb? A végfelhasználók számára ez igencsak nehéz kérdés."
Egy biztos: egy német Sup'Air mentőernyő nem ugyanaz, mint egy francia... (SB)

A mentőernyők piacának áttekintése 5

Gyártó

Típus

Technoló-
gia

Irányítha-
tóság

Felület (m2)

Cellák

Súly (kg)

Max. terhelés (kg)

Minősí-
tési r.

Ár

Megj.

Airwave

Lifesaver PG1

körkupola

nem

34

16

2,4

100

DHV

499,-?

 

 

AVA Sport

AR 18

körkupola

nem

27

18

1,75

100

DHV

585,-?

 

 

AR 22

körkupola

nem

40

22

2,5

130

DHV

685,-?

 

 

AR 26

körkupola

nem

55

26

3,4

160

DHV

725,-?

 

 

AR 30

körkupola

nem

69

30

3,9

200

DHV

825,-?

 

 

Callipt'air

SOS S

körkupola

nem

24,8

14

1,6

85

EN 12491

Sfr 938,-
625,-?

 

 

SOS M

körkupola

nem

30,6

14

1,9

105

EN 12491

Sfr 990,- 660,- ?

 

 

SOS L

körkupola

nem

35

16

2,2

135

EN 12491

Sfr 1035,-
690,- ?

 

 

SOS Bi

körkupola

nem

51,6

20

3,3

200

EN 12491

Sfr 1388,-
925,- ?

 

 

Charly Produkte

SC 86

körkupola

nem

28

14

1,6

86

DHV

459,- ?

 

 

 

SC 94

körkupola

nem

32

16

1,6

94

DHV

482,- ?

 

 

 

SC 118

körkupola

nem

36

16

1,8

118

DHV

509,- ?

 

 

 

Revolution I.

dupla kupola

nem

31

14

1,8

100

DHV

533,- ?

 

 

 

Revolution II.

dupla kupola

nem

35

16

1,9

120

DHV

559,- ?

 

 

 

Clou

körkupola

nem

32

22

2,4

120

DHV

589,- ?

 

 

 

Clou SAS

körkupola

nem

32

22

2,7

140

DHV

645,- ?

amorti-zátor

 

Duo 160

körkupola

nem

55

20

3,0

160

DHV

669,- ?

 

 

 

Duo 200

dupla kupola

nem

55

20

3,8

200

DHV

895,- ?

 

 

Firebird

RS7

körkupola

nem

34

16

2,2

125

DHV

570,- ?

 

 

 

RS5

körkupola

nem

35

16

2,3

135

Afnor

593,- ?

 

 

 

RS8 Tandem

körkupola

nem

69

30

3,7

200

DHV foly.

812,- ?

 

 

High Adventure

Beamer

rogallo

igen

38

12

2,9

120

Acpul

Sfr. 1060,- ?

 

 

 

Tranquili-zer

körkupola

nem

35

16

2,1

120

EN 12491

Sfr. 960,- ?

 

 

Mac Para (F)

ZX 4

rogallo

igen

32,2

12

2,5

120

Afnor S52-318

715,- ?

 

 

Paratech

PS1 Small

körkupola

nem

31

17

2,0

65

nincs

Sfr 1100,- 730,- ?

 

 

 

PS1 Large

körkupola

nem

35

17

2,2

85

DHV

Sfr 1200,- 800,- ?

 

 

 

PS1 X Large

körkupola

nem

48

19

3,0

120

DHV

Sfr 1300,- 890,- ?

 

 

 

PS1 Biplace

körkupola

nem

58

21

3,5

180

Afnor

Sfr 1500,- 1000,- ?

 

 

Perche (Independence)

Joker M

körkupola

nem

32

20

2,8

100

DHV

400,- ?

 

 

 

Joker L

körkupola

nem

36

22

3,0

119

DHV

420,- ?

 

 

 

Annular 20

körkupola

nem

32

20

2,5

100

DHV

610,- ?

 

 

 

Annular 22

körkupola

nem

36

22

2,7

120

DHV

660,- ?

 

 

 

Annular 24

körkupola

nem

40

24

2,8

160

DHV

710,- ?

 

 

 

Annular 30

körkupola

nem

65

30

3,2

200

DHV

940,- ?

 

 

 

Annular 36

körkupola

nem

67

36

3,3

250

DHV

1070,- ?

 

 

Pro Design

XS360 /HELP

körkupola

igen

36

16

2,7

90

DHV

718,2,- ?

 

 

 

XS400 /HELP

körkupola

igen

40

18

3,0

120

DHV

764,4,- ?

 

 

 

B-SAFE 120

körkupola

nem

36

16

2,4

120

DHV

560,- ?

 

Skyline Flightegear

Survive 18 GS SDS

körkupola

nem

33

18

1,8

100

DHV foly.

575,- ?

amorti-zátor

 

Survive 20 GS

körkupola

nem

36

20

2,2

100

DHV

620,- ?

 

 

 

Survive 20 GS SDS

körkupola

nem

36

20

2,2

125

DHV

595,- ?

amorti-zátor

 

Survive 22 GS SDS

körkupola

nem

41

22

2,5

140

DHV

695,- ?

amorti-zátor

 

Survive 26 GS SDS

körkupola

nem

55

26

3,4

160

DHV foly.

795,- ?

amorti-zátor

 

Survive 30 GS SDS

körkupola

nem

69

30

3,9

200

DHV foly.

875,- ?

amorti-zátor

Sky Paragliders

Sky Spare M

körkupola

nem

24,8

14

1,6

85

EN12491

Sfr 940,- 625,- ?

 

 

 

Sky Spare L

körkupola

nem

30,6

14

1,9

105

EN12491

Sfr 990,- 660,- ?

 

 

 

Sky Spare XL

körkupola

nem

35

16

2,2

135

EN12491

Sfr 1040,- 690,- ?

 

 

 

Sky Spare Bi

körkupola

nem

51,6

20

3,3

200

EN12491

Sfr 1390,- 925,- ?

 

 

 

Sky System 90

körkupola

nem

31,2

14

2,2

90

Afnor S52-318

Sfr 740,- 490,- ?

 

 

 

Sky System 135

körkupola

nem

35,7

16

2,5

135

Afnor S52-318

Sfr 790,- 525,- ?

 

 

SOL

RS 33 PDA

körkupola

nem

33

14

1,8

110

Acpul

Sfr 850,- ?

 

 

 

RS 37 PDA

körkupola

nem

37

16

2,1

125

Acpul

Sfr 920,- ?

 

 

 

RS 36 CD PDA

dupla kupola

nem

36

16

2,3

125

Acpul

Sfr 950,- ?

 

 

 

RS 40 CD PDA

dupla kupola

nem

40

18

2,6

145

Acpul

Sfr 1000,- ?

 

 

 

RS 64 CD PDA

dupla kupola

nem

64

22

4,4

210

Acpul

Sfr 1300,- ?

 

 

Sup'Air

M

körkupola

nem

30

20

2,0

100

DHV

530,- ?

 

 

 

L

körkupola

nem

37,8

22

2,2

120

DHV

580,- ?

 

 

 

Bi

körkupola

nem

51,6

30

3,5

200

DHV

790,- ?

 

 

Turnpoint

Incase M

körkupola

nem

26

16

1,8

100

DHV

599,- ?

amorti-zátor

 

Incase L

körkupola

nem

30

20

2,3

130

DHV

665,- ?

amorti-zátor

 

Incase XL

körkupola

nem

45

24

2,7

170

DHV foly.

820,- ?

amorti-zátor

 

Incase XXL

körkupola

nem

55

28

3,1

210

DHV foly.

965,- ?

amorti-zátor

UP Europe

Profile 20

körkupola

nem

34

20

2,2

100

DHV

560,- ?

 

 

 

Profile 22

körkupola

nem

39

22

2,6

120

DHV

585,- ?

 

 

 

Profile Bi

körkupola

nem

68

30

4,0

200

DHV

890,- ?

 

 

Vonblon

Champion 29

körkupola

nem

29

16

2,0

100

DHV

D:493,-?, A:510,-?, CH:890,-Sfr

 

 

 

Champion 34

körkupola

nem

34

18

2,3

100

DHV

D:520,-?, A:538,-?, CH:960,-Sfr

 

 

 

Champion 58 Biplace

körkupola

nem

58

26

4,0

200

OeAec

A:792,-?, CH:1490,-Sfr

 

 

 

Champion 235

dupla kupola

nem

35

18

2,5

125

DHV

D:595,-?, A:612,-?, CH:1100,-Sfr

 

 

 

Papillon

rogallo

igen

41

16

2,7

140

DHV

D:850,-?, A:879,-?, CH:1470,-Sfr

 

 

 

Papillon XL Tandem

rogallo

igen

52

24

3,2

180

DHV

D:1050,-?, A:1086,-?, CH:1815,-Sfr

 

 

Windtech

Windsos 16

körkupola

nem

31

16

2,2

105

Acpul

Sfr 990,- ?

 

 

 

Windsos 18

körkupola

nem

35

18

2,6

120

Acpul

Sfr 990,- ?

 

 

 

Windsos 20 Tandem

körkupola

nem

48

20

3,8

220

Acpul foly.

Sfr 1490,- ?

 

 

 

1Nem igazán vált be. Lásd az ?Irányítható legyen a mentőernyő, vagy ne?" című Gleitschirm fordítást, és Szabó Péter "PZP-89 - avagy Gondolatok az irányítható mentőrendszerről" című írását. (a fordító megjegyzése)

2Vagy zsinórvágóra (a lektor megjegyzése)

3Földi mentőernyőhasználat elsajátító tréningjeinken a fellógatott beülőben történő nyitások kb. 30 %-ában fordul elő valamilyen rendellenesség. (Ugyanezeknél az ernyőknél a következő évi áthajtásnál ez az arány a 0 %-ot közelíti...) További információkért kattints ide (a fordító megjegyzése)

4Vagyis az ?ajánlott maximális terhelés" csak a teherbírásra vonatkozik, és egyáltalán nem biztos, hogy ezzel a terheléssel produkálja az ernyő a megadott süllyedési sebességet. (a lektor megjegyzése)

52003. júliusi adatok! Frissebb információért kattints a gyártók nevére. (a fordító megjegyzése)

Clicky Web Analytics